Børnepraktik i hjemmeskolen: At drive sin egen butik

Vores praktikkoncept lever i bedste velgående, og i dag har vi været i praktik i en butik i indre København. Vi har været så heldige at indehaveren af By Thiim, Mette Thiim, har sagt ja til at få os på besøg i dag, hvor vi har prøvet kræfter med smykkedesign, og har stillet en hel masse spørgsmål til Mette om hvordan det egentlig er at have sin egen butik.


Læring

I dag var vi nysgerrige på Mettes historie. Næste år har hendes virksomhed 10 års jubilæum, og hvad lærer man egentlig når man har haft sin egen butik i 10 år? Holder man nogensinde ferie? Har man ansatte? Hvordan finder man på nye designs til sin smykkelinje? Hvad er den bedste kundeoplevelse man har haft? Hvad er den værste? Hvad gør Mette glad for sit arbejde? Hvad er svært? Hvad er det mindst sjove at lave? Hvad er det sjoveste at lave? Er det godt eller skidt når det regner? Hvem er kunderne der kommer i butikken? Hvorfor har du ikke varer til børn i din butik? Og en masse andre spørgsmål.

Når vi er i praktik dykker vi ned i den verden vi besøger, og vi suger al den viden ud vi overhovedet kan mens vi er der. Heldigvis har ALLE praktiksteder v har været, været helt enormt søde til at dele ud af deres store viden, og Mette var ingen undtagelse. Med stor begejstring og passion delte hun sin hverdag og passion med os, og så fik Emmalia lov til at designe sine helt egne armbånd.

Når vi kommer hjem fra praktikken, bruger vi en masse krudt på at koble læringen til ting vi kender i forvejen, vores hverdag, vi undrer os over nye ting vi gerne vil undersøge, og lige nu snakker vi om vi måske skal besøge en leverandør eller en kunstner der leverer til butikker, for at udvide supply chain, og forstå hvordan varer og forretning har brug for hinanden. Hver eneste praktik er som at lægge en ny puslespilsbrik, hvor vi får klarlagt verden vi lever i, og får svar på en masse ting vi ofte slet ikke vidste, at vi ikke vidste noget om. Det er så spændende.




Kreativitet

Udover at lære Mettes hverdag at kende, fortalte Mette om alle de fantastiske store og små kunstnere hun arbejder med i sin butik. hun finder unikke designs og kunstnere med kant og kærlighed, og så sælger hun deres varer i sin butik. Mette kunne alle kunstnernes forskellige og inspirerende historier, og selvom vi var der for at lære om at drive butik, så endte vi også med at komme på eventyr i det danske kunst-univers, og vi hørte om hvordan mange af kunstnerne tænker klima og genbrug ind i deres designs - noget vi er meget optagede af hjemme i vores hjemmeskole i forvejen.

Hvordan vi sætter læring i spil i praksis

Udover at læringen sidder godt fast i både Emmalia og i mig, fordi vi har oplevet den, og ikke blot læst om den, vi har lyttet til Mettes passion gennem alle vores sanser, og vi har stået i butikken med alle de smukke kunstværker og varer, så arbejder vi videre med hver praktikoplevelse i praksis. Det kan i det her tilfælde være at vi

  • ser en film om en der har en butik, og snakker om hvordan vi kan relatere til Mettes butik og historie

  • selv bygger en butik eller tegner en butik og klipper varer ud og handler med hinanden

  • kobler matematik på og laver butiksregnestykker eller snakker om skat og moms og tegner og fortæller

  • booker en stand i Børneloppen og har vores egen “butik” med rigtige penge og rigtige varer

  • laver vores eget kunst, som man måske kunne sælge i en butik som Mettes

  • designer smykker herhjemme og snakker om hvad der egentlig skal til for at man kan sælge smykket. Markedsføring (hvad er det, hvorfor bruger man det? Virkemidler man bruger? Reklame

  • snakker med venner og veninder om vores oplevelse og hvad vi har lært, og måske finder vi ud af at nogle af dem vi kender også ved meget om butikker, som kan koble mere viden på det vi vidste i forvejen. Jeg (mor) har arbejdet i detail det meste af mit liv, og ved derfor rigtig meget om butik, drift, salg, ledelse osv.

  • lærer om handel i andre dele af verden

Mulighederne er simpelthen uendelige, og vi tager fat i det der kommer naturligt op, det vi møder i vores hverdag og det der fanger vores interesse. På den måde er læringen altid funderet i noget der har med os selv at gøre, også selvom vi måske lander på et marked i Egypten på vores læringssti. Og sådan kobler vi tit mange fag sammen når vi arbejder med læring på vores praktikophold.

I dag var en kæmpe oplevelse og Mette var en fantastisk praktikvært. Vi er kommet hjem med så meget ny viden, inspiration og læring.




Næste
Næste

Et hjemmskoleår med fokus på medier og medieproduktion