Vores første tilsyn i hjemmeskolen
Når man hjemmeskoler, hjemmeunderviser eller unschooler, er man underlagt tilsyn. Det er kommunalbestyrelsen der står for tilsynet, og det er i praksis ofte distriktskolen som udfører tilsynet (Friskolelovens § 35). I dag var vores første tilsyn, og jeg vil dele vores forberedelser og tanker, hvordan mødet gik og hvad jeg tager med derfra, til inspiration til dig der skal have tilsyn, eller dig der skal føre tilsyn.
Tilsyn og hjemmeundervisning
Tilsyn har et blakket ry i hjemmeskoleregi. Reglerne for tilsyn bliver tolket vidt forskelligt, nogen frygter tilsyn, andre glæder sig, nogen tilsynsførende udfører kontrol i “kæft, trit og retning” stemning, og andre er åbne, positive, nysgerrige og lyttende. Nogle kommuner følger guidelines der ikke er i overensstemmelse med lovgivningen, og nogen fører slet ikke tilsyn. Der er virkelig mange forskellige eksempler derude, så hvis jeg skulle give et råd, så vist tavlen ren for historier der ikke er dine, og beslut dig for hvordan dit tilsyn skal være. Jeg ved godt at vi ikke kan ændre på den måde vi bliver mødt af andre på, men vi kan i hvert fald selv komme langt i forhold til hvilken energi, data, forberedelse og åbenhed vi selv bringer ind i et rum.
Forberedelse
Da jeg fik mødeindkaldelsen til tilsynet, kunne jeg med det samme mærke at det her skulle blive en god og positiv oplevelse for både Emmalia, mig og den tilsynsførende. Så vidt jeg ved er jeg den eneste i vores kommune som hjemmeunderviser, så jeg ved også at det er vigtigt at give et godt indtryk af hjemmeundervisning, og vise de mange muligheder der er for at skabe et godt skoleliv for et barn, også selvom det ikke foregår i den klassiske skoleramme. Vi er nok ikke de sidste der kommer til at hjemmeundervise i denne kommune, ikke med det hastigt stigende antal forældre der tager sine børn hjem, så det er ikke helt ligemeget hvordan vi taler om hjemmeundervisning på vores tilsynsmøde. Det er det selvfølgelig ikke i forvejen, men jeg er meget bevidst om at der bliver meldt tilbage til kommunen, og at vi rigtig gerne vil vise at hjemmeundervisning er en knaldhamrende god og givende idé, i hvert fald for nogle børn, ligesom mit barn.
How you enter a room
Min første forberedelse var at have styr på hvad tilsynsmødet er for mig. For mig er det ikke et kontrolbesøg. Det er et vigtigt og nødvendigt tiltag, som sikrer at hjemmeskolene børn har det godt. Forhåbentligt bliver det et inspirationsmøde, hvor Emmalia og jeg kan få lov at vise nogle af alle de mange spændende ting vi laver i vores morskole, og derfor var det min klare beslutning at jeg så frem til mødet, som er opstarten på et forhåbentligt langt og givende samarbejde.
Praktisk forberedelse
For at forberede mig bedst muligt, har jeg skrevet vores værdigrundlag ned. Det har jeg gjort med stor inspiration fra Luna Maj, som har altomunschooling.dk (en fantastisk givende og inspirerende side), da det fuldstændig er den samme tilgang vi har til læring herhjemme. Jeg lavede en keynote (ppt) præsentation, med billeder, citater og konkrete eksempler fra vores hjemmesskoleliv, og fik printet den flot ud i farver, og klar til at den tilsynsførende kunne tage den med hjem og læse videre. Her har jeg skrevet om vores tilgang til læring, at vi (også) læner os op af Freinet, John Holt, og Maria Montessori, og at vi trækker læring ud af alt hvad vi laver.
Derudover har vi fundet et par bøger frem som Emmalia kan læse højt, vi har fundet vores læringslog frem, som vi logger i hver eneste dag, så vi kan dokumentere hvad vi laver i vores hjemmeskole, og vi har et par af vores seneste projekter liggende fremme, som Emmalia selv kan fortælle om. Vi har desuden vores morskolen-instagram klar, fordi vi supplerer vores log med billeder, film og opslag om vores hverdag i hjemmeskolen, og det giver et godt visuelt indtryk af hvordan vores hjemmeskoleliv ser ud i praksis.
Det sociale aspekt
Det spørgsmål jeg møder absolut mest som hjemmeskole, er “hvad med det sociale?”, og det ved jeg at den tilsynsførende også vil spørge ind til. Så i stedet for at det kommer som nogen overraskelse, kan man lige så godt bruge de mange spørgsmål og bekymringer til at komme dem i møde og i forkøbet ved at skrive dem ind i dit værdigrundlag og din præsentation. Det er win-win. Vi satte billeder ind af alle de mange ting Emmalia laver med sin kæreste, sine venner og veninder, og det er helt dejligt at se hvor rigt et socialt liv hun faktisk har.
Kaffe og kage
Så må der gerne være en lige så hyggelig stemning i vores hjem, som når vi er her alene, derfor tændte vi stearinlys, som vi plejer, og lavede te og satte frisk vand på bordet. Vi har ryddet lidt op, men ikke mere end at det faktisk ligner vores hjem, sådan som det ser ud de fleste andre dage. Den tilsynsførende må gerne få et ærligt billede af hvordan vores hjem og liv og hjemmeskolerammer ser ud, så det har vi ikke noget pres over.
Vores første tilsyn - mødet
Mødet med vores tilsynsførende gik simpelthen over al forventning. Vi blev mødt af den mest nysgerrige, anerkendende, venlige og interesserede tilsynsførende. Der var intet andet end fuldstændig tryghed fra start til slut, og vi følte at tiden løb ud af hænderne på os, fordi vi havde så meget vi gerne ville fortælle. Vi fortalte om vores forløb og rejse til hvor vi er i dag, hvilke beslutninger vi har taget og hvorfor, og at vi for nyligt har startet hjemmeskolen helt forfra, fordi den måde vi startede med, den ikke fungerer for os. Jeg har haft brug for at unschoole og “akklimatisere”, og sige farvel til den traditionelle måde at tænke læring på, og det går bare så godt med den nye tilgang til læring, som vi også fremlagde på mødet. Det skriver jeg om snart her på bloggen.
Vores tilsynsførende sagde på et tidspunkt “I har vel også haft brug for lige at lande efter alt det i har været igennem med skole og mistrivsel osv?”, og lige der, der flyttede den tilsynsførende direkte ind i mit hjerte. En ting er at blive mødt af ægte nysgerrighed og anerkendelse, men at blive mødt af et menneske der (af sig selv) sætter sig ind i at det nok har været en enormt svær proces, og at det tager tid lige at lande og hele, det er simpelthen så værdifuldt. Jeg er meget rørt over at blive mødt på den måde som vores tilsynsførende gjorde det. Og meget taknemmelig. Jeg ved også at det desværre ikke er alle der er så heldige.
Vi fremlagde og fortalte, hun spurgte og tog noter. Emmalia var flyvende og totalt tryg, og vi fik både en snak om høj begavelse, om skolernes fokus på høj begavelse, om læring og trivsel, og alt sammen i en ligeværdig og respektfuld samtale. Jeg havde lyst til at hun skulle blive i flere timer, så vi kunne vise hende det hele. Vi er nemlig virkelig stolte af hvordan vi arbejder og har hjemmeskole, og det er dejligt at møde et menneske der bare synes det er et fedt projekt vi har gang i, og som glæder sig til at følge med.
Det blev hurtigt konstateret at Emmalia er foran fagligt. Emmalia læste op, vi fortalte om engelsk og matematik, viste det årshjul vi lige har lavet. Jeg fortalte også om de ting der har været svære, og hvordan vi tackler de udfordringer der opstår undervejs. Bare fordi vi har en hjemmeskole er hverdagen jo ikke perfekt og uden udfordringer, og det tror jeg er vigtigt at være realistisk og ærlig omkring.
Fremtidigt samarbejde
Tiden gik alt for stærkt, og vores tilsynsførende skulle videre. Vi snakkede om fremtidigt samarbejde og har aftalt at mødes igen til efteråret, et møde vi alle 3 ser frem til. Vi snakkede også om hvilke muligheder der er for at den skole som vores tilsynsførende er skoleleder for, kan supplere eller hjælpe med noget, evt et par timer i SFO til efteråret, og det er bare så fedt at den mulighed er der, og at hun foreslår det, og tænker i hvordan vi kan støtte og hjælpe hinanden. Det kan nemlig sagtens gå hen og blive aktuelt for Emmalia, og så er det dejligt at vide at døren er åben.
Refleksion
Efter mødet sidder jeg her rørt til tårer. Både fordi det virkelig var et givende og positivt møde, men også fordi vores rejse hertil har været alt andet end let, og vi har haft flere der har mødt os med skepsis og modstand, end fagfolk der har mødt os med åbne arme, anerkendelse og nysgerrighed. Vi har dog været heldige et par gange, en børnehaveleder, en gruppe dygtige pædagoger og en skoleleder og hendes team på friskolen, hvor vi er blevet mødt medmenneskeligt og med respekt og vilje til at finde løsninger og samarbejde. Nu står vi her, med vores helt egen hjemmeskole, og med en tilsynsførende som er en fantastisk medspiller og som kigger på muligheder sammen med os. Vi er her jo for det samme: børn der skal have et godt skoleliv, som skal lære alt de de overhovedet kan og som skal sendes videre ud i livet, godt klædt på til at være et bidrag i verden, og skabe et liv de elsker.
5 gode råd
Nu føler jeg mig egentig ikke i en position hvor jeg kan give en masse gode råd. Jeg er stadig ny i det her, jeg kender kun de vigtigste love og bekendgørelser på hjemmeskoleområdet, og er mere en grønskolling end nogen form for mester her. Men hvis du alligevel vil have mine råd med på vejen til et godt tilsyn, så skal du være så velkommen.
Der er et hav af historier derude, og hjemmeskolere og unschoolere er enormt forskellige mennesker. Lær af de erfaringer du kan bruge, men vid også at du aldrig hører den fulde sandhed, hverken fra lærere der mener noget om hjemmeskolere, skoleledere der mener noget om unschoolere, eller unschoolere der mener noget om lærere eller skoleledere eller tilsynsførende. Giv dig selv plads til at skrive din helt egen historie med tilsyn og hjemmeskole.
Vælg dine ord med omhu. Hvis du beskriver tilsyn som kontrol og som noget negativt, så er der større chance for at det også bliver det. Hvis du derimod beslutter at det er et givende samarbejde, så møder du også den tilsynsførende i en helt anden energi. Og så er jeg med på at der findes idioter alle steder, og jeg er med på at der er kommuner der simpelthen ikke følger lovgningen ift tilsyn (det bringer jeg op i næste punkt, for det er der også råd for), og så skal din tilgang naturligvis være en anden. Men hvis du ikke har grund til andet, så mød den tilsynsførende i samme energi som du gerne vil have den tilsynsførende møder dig, og sæt hele mødet op efter hvordan du drømmer om at det skal være.
Du.Må.Ikke.Stå.Alene! I forvejen vil folk se dit hjemmeskoleunivers eller din unschooling som at du (på en måde) har meldt dig ud af samfundet. Det ved du og jeg godt ikke har noget med virkeligheden at gøre, men det kan være en ensom affære at drive hjemmeskole. Jeg kender det også fra min tidlige start som blogger i 2007, der sad alle bloggere i deres små kapsler og opfandt hver deres dybe tallerken. Det er heldigvis ikke længere nødvendigt. Meld dig ind i frilæring, som er en frivillig organisation som hjælper og støtter hjemmeskolere, opsøg fb-grupper, sæt dig ind i lovgivningen. Og jeg ved godt det her lov-stof ikke er det fedeste i verden, men du står langt stærkere på et møde med en regid tilsynsførende, hvis du har sat dig ind i gældende lovgivning, og du præcis ved hvornår du står overfor en menig, holdning eller synsning eller om du står overfor en paragraf. Det kan et stærkt fællesskab hjælpe dig med. Jeg trækker selv enormt meget støtte, viden og inspiration ud af de hjemmeskolenetværk jeg er en del af, og jeg elsker de grupper.
Beslut dig for at det skal blive en fest, beslut dig for hvad du gerne vil have ud af samarbejdet og mærk stoltheden over dit arbejde i hjemmeskolen. Kig på din logbog, og se at du har valgt at tage ansvar for dit barns læring, trivsel og fremtid. Det er en KÆMPESTOR ting, og det er langt fra alle der kan det. Den stolthed og bevidsthed skal du have med ind i mødet, og så forsvinder følelsen af kontrol (med mindre den selvfølgelig er reel, så se punkt 3).
Husk at de tilsynsførende også lærer vildt meget af dig, af dine tanker, af jeres projekter, jeres tilgang. I min hjerne er tilsyn win win for alle, og et mødested hvor vi kan trække det bedste ud af flere verdener. Så bring din kreative hjerne i spil, der er brug for den derude.
3 Gode råd til tilsynsførende:
Du skal selvfølgelig sikre dig at det barn der hjemmeskoles er i trivsel og modtager læring. Vær åben overfor at læring kan foregå på mange måder. Du har garanteret en masse viden fra dit studie og fra din erhvervserfaring. Nu har du chancen for at møde et helt nyt og anderledes perspektiv på hvordan læring også kan foregå. Du er i din gode ret til at teste barnet, men vid også at børn reagerer forskelligt på tests, og at det kan virke meget kontrollerende at tilsyn skal være med test af eleverne, som ofte er vant til en helt anden måde at arbejde med læring på, end at lave diktat og læseprøver. Du kan eventuelt spørge ind til barnets yndlingsbog, og møde barnet og familien med en nysgerrighed på hvordan de eventuelt imødegår læsning.
Sæt dig ind i hvor familien kommer fra. Har de lige været igennem et massivt forløb med mistrivsel? Er der autisme på spil? Adhd? Har de hjemmeskolet altid eller er det blevet en nødløsning fordi de ikke ved hvor de ellers skal gå hen? Er familien ved at lande efter et svært forløb, har de været i gang med hjemmeskole længe? Hvis du ikke har adgang til den information om famillien, så har du jo altid mulighed for at spørge dem åbent og lyttende ind til om ikke de vil fortælle om deres rejse hertil. Så ved du også hvad familiens udgangspunkt er.
Hvordan kan jeg være et bidrag? Hvordan kan jeg som tilsynsførende skabe et trygt og givende samarbejde, som barnet kan vokse sig stærk ud fra. Hvis du ikke har forældrene med, så har du helt sikkert ikke ordentlig adgang til barnet. Sørg for at skabe tryghed i hvert møde du har med familien, uanset om det er telefonisk, på mail eller fysisk.
Husk at tilsyn og hjemmeskole er et af de mange steder i Danmark forskelligheder mødes. Her er en unik mulighed for at komme hinanden ved, lære hinanden at kende, og skabe forståelse for at der er mange måder at arbejde med læring på, og at stille spørgsmål til de ting vi måske endnu ikke helt forstår.
Jeg ønsker alle et rigtig godt tilsyn,
Kærlig hilsen
Frejamay