Hvordan foregår børnepraktik i hjemmeskolen i praksis? (Q&A)
Når folk hører ”praktik” i forbindelse med et folkeskolebarn, tænker de fleste på ældre børn, blanketter, forsikring og andre praktiske ting, derfor får vi i morskolen en del spørgsmål, når vi fortæller at Emmalia på 9 år kommer i praktik flere gange årligt i forbindelse med vores hjemmeskolen Jeg har samlet de fleste spørgsmål i denne Q&A om børnepraktik i hjemmeskolen.
Hvad går det ud på?
I vores hjemmeskole arbejder vi med sammenhænge og mening. Det giver – i vores verden – ikke mening (kun) at sidde i et kunstigt læringsmiljø, lidt som et drivhus, og lære om verden, når nu vi har alle muligheder i verden for at komme ud og opleve den, og skabe sammenhænge og forstå hvorfor politik, affaldssortering og sygehuset har noget med hinanden at gøre, og hvor mange fag man faktisk kan inddrage i den sammenhæng. For at gøre sammenhænge langt mere konkret, har vi opfundet et koncept der hedder børnepraktik. Det går i al sin enkelthed ud på at eleven i hjemmeskolen ofte kommer ud og prøver kræfter med alle dele af samfundet, og begynder at forstå hvorfor hygiejne er vigtigt i en cafe (se vores praktik på Cafe Rosa i Slangerup her), hvordan politik bliver lavet (se vores praktik på Christiansborg her), hvordan en forfatter arbejder (Se vores praktik hos forfatter og familierådgiver Smilla Lynggaard her), hvad man egentlig laver hvis man arbejder i en kirke (Se vores praktik i Vindinge Kirke på fyn her).
Vi lærer helt utrolig meget gennem børnepraktikkerne, både læreren (mor) og eleven (Emmallia), og det er en stor gave at få lov til at komme ud og prøve at leje biler ud, se hvordan en selvforsynende families hverdag ser ud, se hvordan man forbereder sig når man arbejder med dans, trivsel og bevægelse, og meget mere. Vi kan trække læring og sammenhænge ud af vores praktikker i meget lang tid efter praktikken er afsluttet, og koble vores erfaringer på bøger vi læser, projekter vi arbejder med, ture vi er på med andre hjemmeskolefamilier og fordybelsesområder eller temauger vi arbejder med.
Hvordan foregår praktikken i praksis?
Praktik skal være en fornøjelse for alle. For praktikstedet, som sætter dyrbar tid af til besøg fra os, for praktikanten som forbereder sig og kommer ud over sin tryghedszone hver gang hun besøger et nyt praktiksted, og for læreren, som deltager passivt, men altid er med (fordi eleven kun er 9 år), og sørger for at trække viden og læring ud af den praktiske oplevelse.
Praktikken er derfor pt. max 2 timer eksklusiv transport, med mindre vi er ude i naturen, så kan praktikken godt vare længere tid. På den måde når ingen rigtigt at blive trætte af hinanden, men vi når stadig at fordybe os så meget at Emmalia får rigtig meget ud af at være afsted, og får et fornuftigt og værdifuldt indblik i den hverdag, det fag og det menneske som vi får lov at se et fragment af den dag.
Hvordan finder I praktikstederne?
Indtil nu har vi næsten udelukkende spurgt i vores (relativt store) netværk. Vi har været ude hos mennesker vi kun kender gennem facebook, men også hos mennesker vi kender godt gennem vores liv. En enkelt gang har vi fået en invitation udefra, og den kom fra Christiansborg, hvor vi blev inviteret ind af Alternativets Helene Liliendahl Brydensholt, hvor vi fik lov at være politikere for en dag. En oplevelse vi aldrig nogensinde glemmer, og som har været fundament for hele Emmalias efterhånden ret brede forståelse for demokratiet.
Vi spørger jævnligt ud på mine sociale medier, og forsøger at få planlagt praktikker ca hver anden måned, og gerne et halvt år ad gangen. Der er en del administration forbundet med praktikpladserne, derfor er det rart at planlægge 6 måneder frmen, så der ikke er så mange arbejdsgange forbundet med praktikken. Men altså, det er et vilkår som vi utrolig gerne tage med.
Hvad med forsikring?
Vi har en helt almindelig børne-ulykkesforsikring, ligesom den man bliver bedt om at tegne hvis man har sit barn på privatskole (det blev vi i hvert fald bedt om). Jeg har faktisk ikke tjekket med mit forsikringsselskab om vi skal have en form for ekstra forsikring i forbindelse med praktikkerne, men det er værd at undersøge. I og med at vi ikke foretager farlige løft, at jeg altid er med og deltagende, og at vi ikke kommer steder der er forbundet med høj risiko for ulykker (byggepladser mv.), så har jeg tænkt at den forsikring vi har er dækkende for vores praktikophold.
Hvad med økonomi?
Det koster ikke noget at komme i praktik, det eneste vi betaler for er transporten. Jeg har forsøgt at søge legater til at få dækket transportomkostninger i forbindelse med praktikker, da jeg betaler alle udgifter til hjemmeskolen på min SU, men indtil videre uden held. Jeg søger videre, det kunne jo være det lykkes at finde et tilskud en dag.
Hvad laver i når I er i praktik? Aftaler I indholdet på forhånd?
Vi aftaler rammerne fra gang. Den ene gang var vi på en selvforsynende gård, hvor vi fodrede dyr, red på heste, lærte en masse om at dyrke jord og forspire, og der aftalte vi at være en hel dag, men så lagde vi en masse pauser ind. Andre gange holder vi en rimelig stram tidslinje for besøget. Uden at vi egentlig har aftalt det med nogen, så har praktikstederne altid forberedt vildt fede aktiviteter til Emmalia. Når nu vi ikke har blankatter og formularer i vores hjemmeskole, så er vi jo nødt til at tale med hinanden (som vi elsker), og her laver vi en rigtig god forventningsafstemning, hvor vi fortæller vores praktiksteder at vi mest bare gerne vil se hvad de laver og prøve kræfter med en lille aktivitet eller to, og at det er mere end rigeligt i forhold til at få et indblik i deres hverdag. Vi plejer at lade det være rimelig åbent, og så suger vi ellers bare til os. Vi er blevet så positivt overraskede hver gang vi har været afsted, og det er fantastisk at få et indblik i så mange forskellige fag og arbejdsliv (og mennesker).
Eksempel: Den ene gang var vi taget til en kirke på fyn (se videoen her), hvor Emmalia hjalp med at gøre kirken klar til gudstjenesten om søndagen, hun plukkede blomster, lavede buketter og havde en fest. Præsten kom over og snakkede med os om gud og præstevirket (uden at vi overhovedet vidste hun ville komme, og havde sat tid af, det var en fantastisk oplevelse af høre hende fortælle), og jeg fik lov at feje og sætte de tal op på tavlerne, som viser hvilken salme man skal synge. Emmalia fik lov at støve Jesus af med en fjerkost. Vi var helt høje på vejen hjem.
Hvordan arbejder i med læringen fra praktikken?
Forberedelse:
Der er utrolig mange måder at arbejde med læringen fra praktikken på. Det første vi arbejder med er forberedelsen. Hvor skal vi hen? Hvad arbejder de med der? Hvad ved vi om det fag/emne i forvejen? Hvilke tanker gør vi os om det fag/emne? Hvad kunne være spændende at undersøge og spørge om? Det kan både være noget vi skriver ned, men også bare noget vi snakker om og undrer os over sammen, brainstormer og måske undersøger med videoer på youtube, eller også kobler vi børnebøger eller fagbøger på, som vi låner på biblioteket.
Vi fortæller vidt og bredt om den næste praktik vi skal på, og det starter helt naturligt samtaler med både børn og voksne, som undrer sig sammen med os, og på den måde er vi ret godt forberedte på den praktik vi skal ud på om lidt.
Under:
Under praktikken suger vi bare til os. Vi stiller os til rådigheden så meget som muligt, så vi får praktikken helt ind under huden. Vi stiller spørgsmål vi har med hjemmefra, men vi er også gode til at undre os over ting når vi er i praktik. Hvorfor gør i egentlig sådan? Hvordan kan det være at I gør sådan? Har I nogensinde oplevet at sådan og sådan? Hvordan kan det være at I gør sådan? Hvad er det bedste ved dit arbejde? Hvad er det værste? Hvilken oplevelse har gjort mest indtryk på dig, og hvorfor? Spørgsmål i den dur.
Efter:
Efter praktikken lader vi oplevelsen synke ind, vi snakker meget om hvad vi har oplevet, vi kobler praktikken sammen med andre praktikker og andre oplevelser fra vores hverdag, og vi finder sammenhænge og forskelle alle mulige steder. Praktikkerne holder aldrig op med at indgå i vores hjemmeskole, og vi bygger hele tiden nye lag på praktikoplevelserne. Måske giver noget vi oplevede i en praktik pludselig mening på en ny måde, fordi vi ser noget i DR Ultranyt, eller fordi en ny legekammerats far arbejder indenfor samme område, eller fordi vi læser en bog eller oplever noget der minder om den dag vi var i praktik lige det sted.
Hvad hvis jeg selv vil kaste mig ud i praktik i min hjemmeskole?
SÅ synes jeg simpelthen bare du skal kaste dig ud i det? Lav et opslag på din facebook, fortæl kort om konceptet, og lad dig overraske over hvem der byder ind med praktikpladser rundt omkring i landet. Hav ja-hatten på, udfordr dine fordomme om “kedelige arbejdspladser”, og “det er ikke sikkert mit barn lige vil synes at regnskab er sjovt” osv. det er så fedt at komme ud og opleve pulsen og livet og arbejdsglæden i øjnene på de mennesker du i forvejen har omkring dig, og de nye steder der inviterer dig og dit barn med ind i deres hverdag. Du kan kun blive klogere fra gang til gang, du lærer hver eneste gang du får et ja eller nej til praktik, og pludselig er det et nærmest selvkørende koncept som beriger både dit barn, dit barns horisont og verdensbillede, men også dit.
Rigtig god fornøjelse!
Kærlig hilsen
Morskolen